A 5-emotions stimuli set for emotion perception research with full-body dance movements
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PMID: 37253770 PMCID: PMC10229576 DOI: 10.1038/s41598-023-33656-4
タイトル:全身ダンス動作の感情知覚研究に使用するための5つの感情刺激セット
要約:
- 感情は顔、声、体のそれぞれのチャンネルで表現されるとEkmanは主張した
- しかし、今日でも感情知覚研究は顔からの感情認識に主に焦点が当てられており、感情的に表現された全身の刺激セットが少ない
- 感情的なスピーチの知覚研究を基に、新しい高度に制御された全身刺激セットを作成した
- プロのダンサーが、ジョイ、アンガー、フィアー、サッドネス、ニュートラルの状態でそれぞれ5回動作シーケンスを踊った
- 合計150の映像刺激を作成し、90人の被験者によって評価され、意図した感情が(ジョイ:45%、アンガー:48%、フィアー:37%、サッドネス:50%、ニュートラル状態:51%)の割合で認識され、審美的判断も感情に敏感であることが示された
- 刺激セット、規範値、コードはダウンロード可能である
Abstract
Ekman famously contended that there are different channels of emotional expression (face, voice, body), and that emotion recognition ability confers an adaptive advantage to the individual. Yet, still today, much emotion perception research is focussed on emotion recognition from the face, and few validated emotionally expressive full-body stimuli sets are available. Based on research on emotional speech perception, we created a new, highly controlled full-body stimuli set. We used the same-sequence approach, and not emotional actions (e.g., jumping of joy, recoiling in fear): One professional dancer danced 30 sequences of (dance) movements five times each, expressing joy, anger, fear, sadness or a neutral state, one at each repetition. We outline the creation of a total of 150, 6-s-long such video stimuli, that show the dancer as a white silhouette on a black background. Ratings from 90 participants (emotion recognition, aesthetic judgment) showed that intended emotion was recognized above chance (chance: 20%; joy: 45%, anger: 48%, fear: 37%, sadness: 50%, neutral state: 51%), and that aesthetic judgment was sensitive to the intended emotion (beauty ratings: joy > anger > fear > neutral state, and sad > fear > neutral state). The stimuli set, normative values and code are available for download.
要旨
エクマンは、感情表現には様々なチャンネル(顔、声、体)があり、感情認識能力は個人の適応的な優位性をもたらすと主張したことで有名である。しかし、現在でも多くの感情認知研究は顔からの感情認知に集中しており、有効な感情表現の全身刺激セットはほとんどありません。我々は、感情音声知覚の研究に基づき、高度に制御された新しい全身刺激セットを作成しました。同じシークエンスアプローチを用い、感情的な動作(例:喜びのジャンプ、恐怖の反動)は用いないこととした: 1人のプロのダンサーが、喜び、怒り、恐れ、悲しみ、または中立的な状態を表現する30シークエンスの(ダンス)動作を、各繰り返しで5回ずつ踊りました。黒地に白のシルエットのダンサーが映し出される、6秒間の映像刺激150本の作成を概説した。90名の参加者による評価(感情認識、美的判断)では、意図した感情が偶然以上に認識された(偶然:20%、喜び:45%、怒り:48%): 喜び:45%、怒り:48%、恐れ:37%、悲しみ:50%、中立状態:51%): また、美的判断は意図した感情に敏感であった(美的評価:喜び>怒り>恐怖>中立状態、悲しみ>恐怖>中立状態)。刺激セット、規範値、コードはダウンロード可能です。